Undervisningsgrupper

Om de 4 grupper

På skolen har vi ca. 60 elever, og de er inddelt i 4 forskellige undervisningsgrupper.

Undervisningsgrupperne kan være delt op i mindre grupper på forskellige størrelser. I nogle af grupperne er der 4 elever, og i andre er der op til 10 elever.

Hver gruppe har faste personaler, og du vil få en fast kontaktperson, som du får et tæt samarbejde med.

Når du indskrives på UC Mariebjerg, så vurderer vi,  hvilken gruppe du vil passe bedst i. Vi prøver på at sætte dig i en gruppe, hvor de andre elever har samme behov som dig, og hvor vi tænker, at du vil trives bedst. Herunder kan du læse, hvordan vi har delt grupperne op.

Gruppe 1

Har fokus på at udvikle og afklare elevernes muligheder for et godt fremtidigt arbejds- og fritidsliv. Gruppen er lige nu opdelt i 2 mindre enheder, så undervisningen bedre kan tilpasses elevernes behov. Eleverne i denne gruppe har typisk gået i en specialklasse (eksempelvis på Sct. Jørgen Skolen i Holstebro eller på en specialefterskole), inden de starter på STU.

Målet for fremtiden er at blive klar til at få et ufaglært arbejde – enten på normale vilkår eller eventuelt i et flexjob. Når eleverne er færdige med deres STU, så vil de typisk starte i en virksomhedspraktik via UngeIndsatsen eller i et træningsbaneforløb. Enkelte af eleverne starter i anden uddannelse.

De fleste af eleverne forventes at komme til at bo i egen lejlighed, med en eller anden form for bostøtte.

Gruppe 2

Har stor fokus på at udvikle og afklare elevernes muligheder for et kvalificeres og meningsfyldt bo- og fritidsliv. Lige nu er gruppen opdelt i 3 mindre grupper, så undervisningen bedre kan tilpasses elevernes behov. Elever kan bl.a. have brug for tydelig struktur, kendte og trygge rammer, genkendelighed, udvikling af kommunikative færdigheder, fokus på træning af sansemotorikken. De fleste af eleverne har tidligere gået på specialskoler som f.eks. Storårskolen eller Skjernå-Skolen.

Eleverne i denne gruppe vil normaltvis få en pension tidligt i livet og evt. beskæftigelse på et beskyttet værksted. De vil typisk bo på institutioner eller bofællesskaber efter deres STU.

Gruppe 3

Har fokus på at udvikle og afklare elevernes muligheder for et godt fremtidigt arbejds- og fritidsliv. Gruppen er lige nu opdelt i 3 mindre enheder, så undervisningen bedre kan tilpasses elevernes behov og tage de nødvendige hensyn. Eleverne i denne gruppe har typisk gået på en spcialskole, hvor man har stort kendskab til autismespektre forstyrrelser (eksempelvis på Måbjerg Skolen eller på en specialefterskole) inden de starter på STU.

Målet for fremtiden er at blive klar til at få et ufaglært arbejde – enten på normale vilkår eller evt. i flexjob. Når eleverne er færdige med deres STU, så vil de typisk starte i en virksomhedspraktik via UngeIndsatsen eller i et træningsbane forløb. Enkelte af eleverne starter i anden uddannelse.

Elevernes i denne grupppe har mange individuelle behov i forhold til fremtidig bolig, men fælles er at alle vil have brug for hjælp i større eller mindre grad.

Gruppe 4

Har fokus på at udvikle og afklare elevernes muligheder for et godt fremtidigt arbejds- og fritidsliv. Gruppen hører hjemme i Holstebro i et mindre undervisningstilbud, hvor man kan give et tilbud med stort fokus på at udvikle selvstændighed og evnen til at klare sig selv med mindst muligt hjælp.

Eleverne i denne gruppe har nødvendigvis ikke tidligere modtaget specialundervisning. Nogle har i stedet været i gang med anden ungdomsuddannelse eller erhvervsafklaring, men har været nødt til at afbryde.

Målet for fremtiden er at blive klar til at få et ufaglært arbejde – enten på normale vilkår eller evt. i flexjob. Når eleverne er færdige med deres STU, så vil de typisk starte i en virksomhedspraktik via UngeIndsatsen eller starte i anden uddannelse. Eleverne i denne gruppe forventes at bo i egen lejlighed med lidt eller ingen fremtidig støtte.

Uddannelsesbevis

Når du afslutter dit undervisning på Uddannelsescenter Mariebjerg, får du et uddannelsesbevis, der indeholder en beskrivelse af dine opnåede kompetencer.